Bexasklep

Status: 
zamknięto

Niestety, witryna już dawno zamknięta, ale ponieważ był to mój pierwszy sklep internetowy napisałem kiedyś coś w rodzaju case study, które tutaj przedrukuję:

Tekst mówi o wdrożeniu sklepu internetowego opartego o skrypt "osCommerce MS 2.2 http://oscommerce.com/. Być może zastanawialiście się kiedyś czy jest to trudne, czy system ten jest stabilny i jak sprawuje się w działaniu. Sam szukałem trochę informacji na ten temat, dlatego piszę ten tekst - niech się komuś przyda.

Zmartwię tych, którzy szukają opisu uruchomienia płatności przez internet (karty kredytowe, inteligo, mbank). Moje zlecenie nie zawierało tego punktu dlatego nie mogłem sprawdzić czy odpowiednie skrypty działają poprawnie. Mogę tylko powiedzieć, że znalazłem je w bazie kontrybucji (do allpay i cashbill).

Instalacja i konfiguracja sklepu przebiegała bez żadnych problemów. Instalowanie dodatkowych funkcjonalności przebiegała równie dobrze. Na stronie projektu jest ogrom tzw. Kontrybucji - czyli napisanych przez developerów 'wtyczek' do sklepu. Mimo iż, jak przestrzegają twórcy osCommerce, każda kontrybucja jest instalowana na własne ryzyko, naprawdę rzadko trafiają się niedziałające.

Nie znaczy to, że instalacja i konfiguracja jest ekstremalnie prosta - znajomość podstaw php i języka angielskiego przydadzą się. Wtyczki są instalowane podobnie jak mody do phpbb - poprzez dodawanie i edycję plików samego osCommerce. Łatwo drobnym błędem uszkodzić stronę.

Nagrodzić należy pomysł osobnego pliku config dla lokalnej i zdalnej instalacji - dzięki temu nie nadpiszemy sobie konfiguracji (dość zawile napisanej) w trakcie przenoszenia plików między instalacjami.

Sama struktura plików systemu jest dość przejrzysta i łatwo w niej się odnaleźć. Ułatwia to modyfikację kodu, bo po chwili wiemy już gdzie czego szukać.

osCommerce nie posiada systemu szablonów - przez co każda strona jest osobnym plikiem .php - a więc jeśli nie zadowala nas domyślny wygląd (który na szczęście można odmienić do pewnego stopnia za pomocą css i podmiany grafik) musimy każdą stronę wyedytować. Stron jest kilkadziesiąt a każda zawiera trochę HTMLa, trochę JS, swoje kawałki css i kod PHP. Niby wszystko jest dokładnie opisane ale i tak roboty jest masa.

Dlatego moja rada - bardzo dokładnie przemyślcie zanim zaczniecie zmieniać układ strony - jeśli popełnicie jakiś błąd, trzeb będzie go poprawiać w kilkudziesięciu plikach.

To jest chyba największa wada osCommerce, zresztą system szablonów jest jednym z następnych zadań jakie stawia sobie grupa tworząca osCommerce.

Wróćmy jednak do zalet. Co potrafi skrypt 'z pudełka'? Zaskakująco dużo.

Katalog - dowolna ilość (pod)kategorii, zagnieżdżenia, obrazki dla kategorii, przenoszenie/kopiowanie produktów między kategoriami.

Klienci - rejestracja, każdy klient ma swój panel sterowania z podglądem danych, zamówień, może wprowadzić wiele różnych adresów a potem wybierać je przy zamawianiu. Dość szeroko można konfigurować proces rejestracji.

Wielojęzyczność - nie tylko opisy produktów, ale też ich cechy, waluty, opisy funkcji - praktycznie każda rzecz w serwisie jest przygotowana do wprowadzenia jej w dowolnym języku. Języki instaluje się z poziomu admina.

Stany magazynowe - dość proste ale może być przydatne - określanie ilości dostępnych produktów, alerty o braku produktu w magazynie, powiadomienia przy wyznaczonej granicy (np. mniej niż 10 sztuk produktu), możliwość zablokowania zamówienia jeśli danego produktu nie ma itp.

Przeceny - każdy produkt można przecenić, ustalić start i koniec promocji. Nie ma możliwości ustalenia promocji dla całej kategorii - na szczęście jest do tego odpowiedni mod.

Newslettery, powiadomienia - wysyłanie biuletynów o nowych produktach, możliwość subskrypcji nowości w danej kategorii przez klienta.

Cechy produktów - każdy produkt może mieć przydzielony zestaw cech, które przy zamawianiu klient wybiera z rozwijanej listy. Manager cech jest wyjątkowo niewygodny, za to odpowiedni mod jest prosty w użyciu. Jest też mod umożliwiający export/import katalogu z cechami do plików excela i csv ale instaluje się go dość trudno, ja poprzestałem na prostszej wersji.

Płatności i Wysyłka - moduły standardowe są co prawda przystosowane do warunków amerykańskich, ale bardzo prosto można doinstalować nowe - w tym polskie, któe znajdziemy w kontrybucjach na stronie. Muszę jednak podkreślić, że widać dbałość twórców o łatwe przerobienie sklepu na warunki innego kraju. Nie ma więc obaw że utkniemy na jakimś etapie zastanawiając się czy pisać swój kod od nowa czy przerabiać gruntownie oscommerce. Takie rzeczy jak płatności przelewem i za pobraniem oraz wysyłka paczką lub kurierem - wszystko to już przygotowano i nie trzeba wielkiej wiedzy aby dodać do naszego sklepu.

Co musiałem doinstalować aby sklep spełnił wymagania klienta co do funkcjonalności, wygody w prowadzeniu sklepu i przejrzystości panelu administracyjnego?

Przede wszystkim Edytor WYSIWYG - dzięki któremu klient nie musi przygotowywać materiałów w formie plików html. Tekst z opisem produktu lub wiadomość do klientów może dzięki temu obrabiać w przeglądarce. Edytor jest w postaci kontrybucji, jego instalacja jest dość długa ale działa poprawnie. Niestety na razie jest to HTMLArea3 która współpracuje tylko z IE.

System cech szybko okazał się wąskim gardłem przy dodawaniu produktów. Wprowadzenie 50 różnych przedmiotów (odzieży), każda z nich w 5-ciu rozmiarach i 3 wersjach kolorystycznych wymagałoby (przy użyciu standardowego admina) 400 przeładowań strony - a przed każdym przeładowaniem wyboru z rozwijanych menu produktu, cechy i wartości - czyli około 2400 kliknięć myszką (wywołanie menu, zaznaczenie pozycji). Przy okazji bardzo prosto o pomyłkę, a skrypt nie sprawdza w dodatku czy wybraliśmy wartość właściwej cechy (można przypisać np. kolor czerwony do cechy "rozmiar").

Na szczęście jest rozwiązanie - a nawet kilka. Jedna z kontrybucji pozwala na import/export całego katalogu do formatu .csv. Jest dość dobrze opisana, ale skomplikowana w instalacji, dlatego wybrałem prostszy manager cech pozwalający przydzielić do produktu od razu dowolną ilość wartości z zadanej cechy - na zasadzie zaznaczania pól typu checkbox.

Prowadzenie sklepu wiąże się czasem z promocjami dotyczącymi nie tylko pojedynczych produktów (co oscommerce ma wbudowane) , ale też całych działów - np. kolekcji odzieży zimowej czy grupy produktów w danej kategorii. Z pomocą znów przychodzi nam kontrybucja. Po zainstalowaniu mamy możliwość łatwego zarządzania całymi grupami produktów, nadawania/zdejmowania promocji dla wszystkich w danej kategorii itd.

Podsumowanie

Z perspektywy czasu uważam, że oscommerce był dobrym wyborem. Pozwolił w bardzo krótkim czasie uruchomić serwis z wymaganymi przez klienta funkcjami, jest ciągle rozwijany, sprawdzony i stabilny. Lista sklepów opartych o osc wdrożonych na świecie liczy prawie 7 tysięcy przykładów. Duża ilość napisanych już kontrybucji (włącznie ze sporą bazą polskich wtyczek) daje szerokie pole manewru.

Kontrybucje jakich użyłem:

* Pobranie-poczta polska
* Poczta polska - paczki
* WYSIWYG - htmlarea 1.7
* Manager Promocji - category specials
* Manager cech - attribute sets

Na stronie głównej OSC znajdziecie je wszystkie dzięki dobrej wyszukiwarce (celowo nie podaję linków, ponieważ mogą się zmienić).

Już po wdrożeniu odkryłem stronkę www.oscommerce.pl - z jej pomocą na pewno szybciej bym sobie z niektórymi sprawami poradził :).

Firma odpowiedzialna za projekt: